Organist André van Vliet in de podcast 'Alle Registers Open': ‘Als het gezang losbreekt, raakt dat mijn ziel diep’

Bij Nederland Zingt kennen we hem goed: André van Vliet. Hij heeft aan veel van onze uitzendingen meegewerkt, en nu is hij te gast in de orgelpodcast Alle Registers Open van Elsbeth Gruteke. Op 2 mei kwam de aflevering met hem online.

Al vroeg begonnen

André groeide op in een muzikaal gezin en begeleidt al vanaf zijn 9e liederen tijdens de erediensten. Zijn vader speelde ook, en hij werd zijn grote voorbeeld. Hij vond wat zijn vader speelde zó mooi, hij zou en moest het spelen. Het liet hem niet meer los, dus is hij het gaan leren (dit stuk, van Bach horen we ook in de aflevering voorbij komen). Omdat hij het leuk vond om te spelen en aanleg had liet zijn vader hem al jong meehelpen. Zo ontwikkelde hij al jong zijn eigen orgelspel.

Geloof en muziek zijn voor hem onlosmakelijk verbonden. Hij vindt het ook heel mooi dat hij regelmatig mee mag werken aan opnames voor het EO-programma ‘Nederland Zingt’. Het werk is voor hem heel belangrijk en het brengt hem naar verschillende orgels in het hele land. ‘Als na mijn intro 400 mensen inzetten met gezang, dan raakt me dat. Je bent onderdeel van de dienst. Je doet het met elkaar.’

Het conservatorium met ADHD

Toen André vijftien jaar was ging hij naar het conservatorium in Utrecht. Omdat hij nog best wel jong was en niet de vereiste vooropleiding had, moest hij een soort intelligentietest doen om toegelaten te worden. Deze maakte hij heel goed, dus mocht hij komen voorspelen. Dit verliep ook voorspoedig en André werd toegelaten op het conservatorium.

Leren ging hem lang niet altijd makkelijk af, vanwege het feit dat hij ADHD heeft. Hierdoor kan hij ‘pieken’ en als het moet kan hij zich goed focussen. In de loop van de jaren heeft hij hier goed mee leren omgaan, en heeft het hem zelfs veel gebracht. Dat komt mede omdat hij energie voor twaalf heeft en langer doorgaat dan ieder ander. Zoals hij zegt: ‘Net zoals een Duracell-batterij die maar niet leegraakt.’ Hij voltooide zijn opleiding succesvol en is zich blijven ontwikkelen.

Orgel spelen is voor André een boodschap vertalen

In de afgelopen jaren heeft hij zijn eigen stijl ontwikkeld. ‘Er is niemand bekend geworden door slaafs alle regeltjes te volgen. Juist als mensen hun eigen gang gaan, tegen de regels in, gebeurt er meer. Als gevoel en ratio samenvallen, dan kun je denk ik echt iets over brengen. Naar het koor en naar het publiek.’

Voor André is orgel spelen ook het vertalen van een boodschap naar het niveau van de mensen. ‘Je kunt de grenzen wel een beetje opzoeken maar denk aan je publiek’, dat is het motto van André om het orgel meer onder de mensen te brengen. Daarom speelt André een brede variatie van verschillende werken.

Wat speelt hij in deze aflevering?

In deze aflevering speelt André een Passage uit Dance Ritmique van Ronald de Jong, Prelude no. 4 van Johann Sebastian Bach, een deel uit de Fantasie over ‘Leid vriend’lijk Licht mij als een trouwe wacht’ van Herman van Vliet, Andante mit Variationen van Felix Mendelssohn-Bartholdy, Liebster Jesu, wir sind hier van Johann Sebastian Bach en Anthem uit de Musical ‘Chess’ van Benny Andersson en Björn Ulvaeus (ABBA).

Over de podcast en hoe je hem kan luisteren

In Alle Registers Open gaat Elsbeth Gruteke in gesprek met bekende Nederlandse organisten. Wie zijn deze mannen en vrouwen, die vaak verborgen zitten achter dat kolossale instrument? Elsbeth Gruteke zoekt de organisten bij hun orgels op. Wat inspireerde hen om orgel te gaan spelen? Welke betekenis heeft de muziek voor hen? En wanneer trekken zij alle registers open? We reizen stad en land af op zoek naar inspirerende personen en verhalen.

Je kunt de aflevering terugluisteren via deze link

 

 

Ook interessant

Speel muziek af