Ga naar zoekveld

De olijfboom

zondag 15 januari 2017

Romeinen 11:24

Geplant

Psalm 1

โ€˜Geplant aan stromend water.โ€™ (vers 3)

Hoge bomen vangen veel wind. Aan de vruchten kent men de boom. De kat uit de boom kijken. Een boom opzetten. Zoals de boom valt, blijft hij liggen. Wij gebruiken een boom heel vaak als beeld! In de Bijbel gebeurt dat ook. Gelovige mensen worden met bomen vergeleken. Israeฬˆl wordt een edele olijfboom genoemd. Christus noemt Zich de ware wijnstok. Psalm 1 prijst het lot van de gelovige mensen. Ze groeien namelijk niet zomaar op. Gelovigen zijn geen wilde bomen. Ze worden door God op een speciale plek gepoot en in speciale grond geplant.

Geplant

Dat is ongewoon voor mensen. Mensen gaan ergens wonen, ze vestigen zich ergens. Mensen laten een huis bouwen. Jongelui gaan op kamers. Ouderen naar een verzorgingshuis. Al die omschrijvingen hebben gemeen dat jij als mens wat doet. Jij nam de beslissing. Jij voerde het uit of liet het voor je doen.

Geplant

Dat wordt met je gedaan. God nam jou en gaf jou die plek. Hij koos dat speciaal voor jou uit. Het is het beeld van een tuinder die met zorg en met vakmanschap weet wat zijn planten nodig hebben en hoe hij voor zijn planten moet zorgen. Zoโ€™n zorg heeft God voor Zijn kinderen. Hij pootte Israeฬˆl in het beloofde land. En Psalm 1 zegt dat de rechtvaardigen, Gods kinderen dus, geplant worden aan waterstromen. Een beeld dat voor Israeฬˆlieten veelzeggend moet zijn geweest. God plant Zijn kinderen op een geweldige plek in een droog land. Het land Israeฬˆl kent tot op de dag van vandaag vele plantages met sinaasappelbomen, dadelpalmen, citroenbomen, grapefruitbomen, noem maar op. Overal kom je uitgestrekte wijngaarden tegen. En overal wordt door de planters gezorgd voor goede grond en regelmatige bevloeiing. Moderne irrigatiesystemen zorgen daarvoor.

Zo is God. Hij plant ons aan waterstromen. Wilde bomen komen zomaar op. Maar wie geplant wordt, wordt als persoonlijk eigendom behandeld. De planter zal regelmatig komen kijken of alles goed gaat. Ik maak me vaak druk om de vruchten, maar waarom eigenlijk? Ik ben toch door Hem geplant?! Hitte en droogte zullen blijven. Ook stormen zullen er in ons leven blijven razen. Ze kunnen allemaal veel schade aanrichten. Maar in de storm zal Hij er zijn. God zorgt voor Zijn planten.

Opmerking: Geen wonder dat de psalm als opschrift heeft: Gelukkig de mens!

Deel deze overdenking: