NPO Logo EO Logo youtube facebook navicon search video check cross whatsapp facebook-share mail tag image audio
Geloof en ervaring
28 januari 2007, 09:00

Veel koor- en samenzang en een korte meditatie van ds. A. van der Veer. Ook is er aandacht voor het lopende Metterdaadproject.

Een programma met veel koor- en samenzang en een korte meditatie van ds. A. van der Veer. Ook is er aandacht voor het lopende Metterdaadproject.

In verband met de uitzending van de tenniswedstrijden van de Australian Open moet Nederland Zingt op Zondag vandaag om kwart voor tien stoppen. Vandaar dat ds. Arie van der Veer vandaag niet bij iemand op bezoek gaat. Hij houdt natuurlijk wel een meditatie en verder kunt u genieten van prachtige koor- en samenzang.

MEDITATIE

Ds Arie van der Veer vroeg aan een man of hij wel eens een godservaring had gehad. Nee, zei hij. ‘Ik geloof wel, maar dat heb ik nooit meegemaakt’.

Wat vindt u daarvan?

Voor de mens van vandaag speelt ervaring, gevoel een grote rol. Op vele terreinen van zijn leven. Waar gevoel(ens) ontbreekt, wordt aan echtheid getwijfeld. Menig huwelijk gaat stuk, omdat men niets meer voor die ander voelt. Een beetje verslaggever vraagt in deze tijd naar het gevoel. “Hoe voelt het dat....

Ook in de kerk is het een hot item. Daar zoeken we ook naar wegen om onze gevoelens te uiten. We gaan in de dienst staan. We heffen onze handen omhoog. Getuigenissen worden gegeven en graag beluisterd. We zijn ontroerd als iemand vertelt van zijn ervaringen...

Is het daarom niet een beetje kaal als iemand wel zegt te geloven maar daarvan niets in zijn leven ervaart?

Geloven gaat niet buiten je gevoelens om.

Ook in de bijbel lees je van dichtbij God zijn. Maar ook andersom: Jezus klaagde er over dat God Hem had verlaten. Ook dat waren gevoelens. Zij het: negatieve..

Toch gaat in ons geloof niet het gevoel, maar het vertrouwen op God voorop. Dat is een cruciale volgorde. De zaak omkeren zou heel gevaarlijk zijn. Geloven is bijvoorbeeld vertrouwen dat God al je zonden vergeeft. Ook al klagen je zonden je aan. Als geloven een trein zou zijn, heet de locomotief: vertrouwen.

Kijk en luister.

Bijbelgedeelte: Psalm 27 vers 13 en 14

Lees dit gedeelte via de link aan de rechterkant van deze pagina.