Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Een bemoedigende overdenking van Jurjen ten Brinke over onze God die getrouw is!

8 juli 2023 · Leestijd 4 min

Vandaag is er vanwege het EK voetbal geen aflevering van Nederland Zingt. Wél hebben we online een mooie aflevering klaarstaan van Nederland Zingt Dichtbij. Hierin spreekt Jurjen ten Brinke met Jan-Willem van Delft. Een pianist, die dagelijks bezig is met muziek maken voor God, tot hij overspannen raakt. De bijpassende overdenking van Jurjen leert ons door Psalm 33 heen om enthousiast te zijn over God, een nieuw lied voor Hem te spelen, maar ook om vol geloof, overgave en met verwachting in het leven te staan.

Ook wij moeten aangemoedigd worden

In Psalm 33:2 & 3 staat: 'Huldig de Heer bij de klank van de lier. Speel voor Hem op de tiensnarige harp, zing voor Hem een nieuw lied. Speel en zing met overgave.' In deze versen bruist het van enthousiasme. 'Speel met passie en met overgave, voor God de Heer. Juich voor Hem!'

Afhankelijk van je karakter en hoe je in elkaar steekt, vertelt Jurjen dat wij, net zoals Jan-Willem, mensen om ons heen nodig hebben.  Zowel mensen in de Bijbel als in ons eigen leven, die ons aanmoedigen om daadwerkelijk met muziek bezig te zijn. En om God te eren en groot te maken om wie Hij is en dat vervolgens met overgave en passie te doen.

Gods ogen rusten op ons

In Psalm 33 waar al deze gevoelens samenkomen, lezen we in vers 18 dat de dichter zegt: 'Het oog van de heer rust op wie ontzag heeft voor Hem, en wie hoopt op Zijn trouw'. Jurjen vertelt dat als je je leven leidt en je wil leven met God, dat je mag weten dat dat de ogen van God op je rusten.

God ziet dat jij hoopt op Zijn trouw. Dat geeft een zekerheid en een vastheid! Zijn oog op jou betekent dat Hij ziet waar je gaat, ook op dit moment. Hij weet waar je mee zit en met welke pijn en gevoelens je te maken kan hebben. En hij zal je niet verder laten vallen dat wat jij aankan. 'Zijn ogen zijn op je.'

Een paradoxale Psalm

Het eindigt in deze Psalm met: 'Wij verwachten vol verlangen de Heer. Hij is onze hulp, Hij is ons schild, ja om Hem is ons hart verblijd. Op Zijn Heilige naam vertrouwen wij.' Er zit heel veel dynamiek in deze Psalm, vertelt Jurjen. 'Alles zit erin: vertrouwen, overgave, geloof, maar ook ik verwacht Hem, Ik zoek Hem met mijn hele hart, de hele dag. Het klinkt bijna paradoxaal. Is die nou met God of zonder, weet hij het zeker of niet...

Gediplomeerde christenen bestaan niet

Vroeger leerde Jurjen, dat gediplomeerde christenen niet bestaan: 'Je komt niet als christen op den duur in een situatie dat je zegt; 'nu snap ik het, nu heb ik het, nu weet ik het. Je blijft je leven lang leren en er is nog steeds opnieuw verwachten.

Jurjen vertelt dat die dynamiek, ook de dynamiek in jouw leven zijn, zoals die bij Jan-Willem is. Hij is ook geen gediplomeerd christen, die heeft het ook niet allemaal. Ja, hij heeft veel geleerd en vanuit die ervaringen mag hij ook delen en muziek maken op dit moment. Maar hij heeft ook nog heel veel nodig van de Here God. Zoals jij en zoals ik.'  En als je dat gaat ervaren, dan mag je samen met deze Psalmdichter zeggen: 'ja om Hem is mijn hart verblijd.' En tegelijk: 'Op Zijn Heilige Naam, vertrouwen wij.' 

--:--