Jonge organist kan er wat van: maak kennis met Laurens de Man!
Hij ontving de Nederlandse Muziekprijs en sindsdien is zijn agenda wel een beetje ontploft. Laurens de Man (31) speelt enthousiast en 'niet te serieus', zo zegt hij zelf. Maar toch is alles van hoge kwaliteit! Elsbeth Gruteke ontmoet hem achter het Witte-orgel in de Janskerk te Utrecht waar passie en plezier duidelijk te horen zijn.
Een van de werken die Laurens laat horen is 'Wir danken Dir, Gott, wir danken Dir’ van Johann Sebastian Bach, gearrangeerd door Alexandre Guilmant. 'Het is toch de podcast Alle Registers Open, dus dat gaat even gebeuren!', verklaart Laurens.
Inspiratie
'Maar het is ook een stuk waarin je kan horen hoe flexibel en speels muziek kan zijn. Want Bach heeft dit stuk bedacht voor vioolsolo. Maar datzelfde stuk dat hij dus voor 1 viooltje heeft bedacht heeft hij dus omgewerkt voor een orkest met trompetten en pauken en orgelsolo. Dat zou je natuurlijk nooit verzinnen, maar Bach kon dat! Guilmant, een bekende Franse organist in de 19de eeuw, heeft die orkestversie dan weer bewerkt voor orgelsolo. Wat allemaal wel niet met dezelfde noten kan, dat vind ik heel inspirerend!'
Beluister de podcastaflevering in deze video:
Lof: intelligente virtuositeit
Laurens heeft als doel om mensen te laten ervaren hoe geweldig het orgel kan klinken en wat muziek teweeg kan brengen. Elk orgel heeft iets te melden en Laurens probeert dat uit te dragen. Een organist ‘kleurt’ het muziekstuk zelf in, dat maakt hem of haar uniek. Het is een zoektocht naar telkens weer andere klankkleuren en het aantal mogelijkheden is ontelbaar. In maart 2024 won hij de Nederlandse Muziekprijs. De jury was vol lof over de organist en was onder de indruk van zijn intelligente virtuositeit.