
Leestijd: 3 min
Stel je voor: je bent tiener en wil graag orgel leren spelen, maar kunt geen noten lezen. Poppeia Berden (30) bewijst dat je het met talent, het vinden van je muzikale liefde én de juiste mensen om je heen alsnog ver kunt schoppen. We treffen haar achter het Sèverin-orgel van de Onze Lieve Vrouwe Basiliek in Maastricht.
"Muziek is voor mij altijd al heel vanzelfsprekend geweest", vertelt Poppeia in een nieuwe aflevering van de podcast Alle Registers Open. Ze was een jaar of 4 toen ze haar eerste muzieklessen kreeg. "Ik begon met cello, een heel klein cellootje, bijna viool. Later ben ik ook piano gaan spelen."
Muziek zat dus in haar DNA, maar van noten leren lezen moest Poppeia aanvankelijk niks hebben. Ze vond het een regelrechte ramp en "vergat" daarom dan ook expres haar lesboeken van Folk Dean. "Pas toen ik een jaar of 16 was, kwam ik per ongeluk een stuk tegen dat ik heel graag zelf wilde spelen. Ik weet niet meer precies welke, maar het was er een van de kinderwerken van Katja Tourian. Daar was ik zo verliefd op, ik wilde ze allemaal spelen!"
"Ik kreeg vanaf toen een interne motivatie om noten te leren lezen." Al vertelt ze ook eerlijk: "Zelfs toen ik de werken van Tourian had ontdekt, moest mijn vader het voorspelen, zodat ik het op gehoor kon naspelen en nootje voor nootje kon instuderen." Een prestatie op zich! En ze viel op.
Poppeia maakte zo’n indruk hiermee dat men haar in de jong-talenten klas van het Conservatorium wilde hebben. Dit liep totaal in de soep doordat ze een enorme achterstand had en de leraren haar niet begrepen. Ze besloot afscheid te nemen van de piano. En op haar achttiende stapte ze over naar het orgel.
De vader van haar beste schoolvriend, Marcel Verhegge, was organist in de Sint Servaas Basiliek. Doordat Poppeia vaak bij Marcel thuis kwam, hoorde ze hem geregeld spelen. Ze vond dit zo leuk dat ze hem vroeg om haar les te gaan geven. Door Marcel ging ze uiteindelijk weer terug Conservatorium. Maar nu voor het hoofdvak orgel.
Marcel was ook nog eens hoofdvakdocent orgel aan het Conservatorium te Maastricht! Kwam dat even mooi uit… "Voor mij was je een gemakkelijke student. Ik hoefde maar de luiken te openen om je muzikaliteit naar buiten te laten stormen", vertelt hij. Natuurlijk hadden we het ook over historie, context, techniek et cetera. Maar het belangrijkste aspect zat en zit gewoon in je: muziek die vanuit hart en ziel gemaakt wordt."

Dit artikel hoort bij de podcast
Alle Registers Open - Dé orgelpodcast van Nederland