Ga naar zoekveld

Gekocht en betaald

donderdag 23 februari 2017

1 Korintiรซrs 6:20

De transfer

Colossenzen 1:12-14

โ€˜U bent gekocht en betaald.โ€™ (1 Korintiรซrs 6:20)

Transfer is een bekend woord in de sportwereld. Het is de afkoopregeling tussen clubs bij de overgang van een speler. Transfer is een Engels woord dat โ€˜overzettenโ€™ of โ€˜overzettingโ€™ betekent.

Met dit woord kan uitstekend uitleg worden gegeven over een heel belangrijk aspect van het geloof. Wie tot geloof komt, maakt namelijk ook een transfer mee. Je gaat over โ€˜uit de macht van de duisternis nรกรกr het Rijk van Zijn geliefde Zoonโ€™ (Kolossenzen 1:13). Ook voor deze transfer wordt betaald, heel veel. Alleen geen geld.

Profvoetballers worden gekocht en verkocht. De tijd van de slavernij is gelukkig voorbij. Maar in het moderne voetbal spreken we nog steeds van eigenaars, van het kopen en verkopen van mensen. Jij bent er vast aan gewend. Daarom zul je het waarschijnlijk niet raar vinden wat de Bijbel schrijft over mensen die geloven. Ook gelovigen zijn gekocht en betaald. Door God. Uit de macht van de zonde.

Als je door iemand bent gekocht, word je het eigendom van die koper. Slaven wisten dat vroeger heel goed. Profvoetballers weten dat ook. Met hun voetbaltalenten stellen ze zich in dienst van hun nieuwe club.

Elk mens hoorde ooit bij God. De mens koos voor de satan. Tot geloof komen betekent een overgang maken, dus een transfer. Paulus schrijft: โ€˜U bent gekocht en betaald.โ€™ Gods Zoon betaalde met de prijs van Zijn leven. Zo werd God de โ€˜nieuweโ€™ eigenaar.

Nieuwe โ€˜aankopenโ€™ (wat een naar woord eigenlijk, alsof je een ding bent) worden zo snel mogelijk opgesteld. Paulus schrijft: โ€˜U bent gekocht en betaald, dus bewijs God eer met uw lichaam.โ€™ Ik ken een beroemde voetballer die dit letterlijk in praktijk brengt. De Braziliaan Kakรก draagt geregeld shirts onder zijn wedstrijdshirts met de tekst I belong to Jesus. Op de labels van zijn schoenen staan teksten als Jesus in the 1st place.

Paulus schrijft overigens niet over voetbal, maar over seksualiteit. Op dat gebied van het leven was er veel mis bij de gemeenteleden van Korinte. Ze wisten het heel goed te vertellen, maar met hun lichaam deden ze heel verkeerde dingen. Ze hadden er maar heel weinig oog voor dat ons lichaam een tempel is van de Heilige Geest.

Daarom begint Paulus erover. Wie gelooft, is het eigendom van Jezus Christus. Door Hem gekocht en betaald.

Vraag - echte profs realiseren zich elke week waarvoor ze gekocht zijn. Jij ook?

Deel deze overdenking: