Ga naar zoekveld

Een onvergetelijke avond

zaterdag 4 februari 2017

Johannes 1:39

Zijn we er klaar voor?

Hebreeรซn 12:1-5

โ€˜Wij moeten de last van de zonde, waarin we steeds weer verstrikt raken, van ons afwerpen en vastberaden de wedstrijd lopen die voor ons ligt.โ€™ (vers 1)

Het leven met God kun je vergelijken met een wedstrijd. Een marathon bijvoorbeeld. Hij duurt een leven lang. Vanaf het moment dat een mens tot bekering komt, wordt hij door God ingezet.

De wedstrijd begint zodra je Christus gaat volgen. Zijn we er dan direct klaar voor? Nee, er moet soms nog heel wat met je gebeuren.

Je wordt opgeroepen om alle last รฉn zonde af te leggen. Opvallend is dat deze twรฉรฉ dingen genoemd worden. In de NBV worden ze gecombineerd (er staat: โ€˜alle last van de zondeโ€™). Maar ik wil ze scheiden. Dat zonden jou in de weg kunnen staan om God te volgen, zal duidelijk zijn. Al blijft het altijd de vraag wat zonde is en hoe je die aflegt. Maar in de wedloop kunnen dingen jou ook tot last zijn die op zichzelf geen zonde zijn.

Het zijn dingen, waarvoor een ander je niet zal waarschuwen. Daarom kunnen ze juist heel gevaarlijk zijn. Want op zich is er niets op tegen. Maar ze staan je wel in de weg. Het zou bijvoorbeeld je drukke baan kunnen zijn. De mensen zeggen: โ€œWat werkt die man toch hard.โ€ Maar zelf weet je: door al die drukte vergeet ik vaak Jezus te volgen. Let ik te weinig op Hem. Je kunt allerlei dingen noemen die je te veel in beslag nemen.

Je start dus niet zomaar. En juist een goede start is heel belangrijk. Is de start niet goed, dan heb je al verloren, voordat je goed en wel aan de wedstrijd begonnen bent. Maar daarmee ben je er nog niet. De wedstrijd is zwaar en duurt lang. Het is mogelijk dat je pas onderweg ontdekt dat er toch nog zaken zijn die je hinderen. Dat was het geval bij de Hebreeรซn. Ze dreigden onderweg op te geven en raakten steeds meer achter. Dat kan met jou ook gebeuren. Door (nieuwe) zonden of (nieuwe) lasten. Bijvoorbeeld allerlei bedreigingen en teleurstellingen die je als christen te verwerken krijgt.

De strijd kan zwaarder zijn dan je denkt. Het is afzien. Je mag wel zeggen: afsterven. Zo noemt de Bijbel dat. Het natuurlijk wel fijn dat je mag weten dat je die marathon niet alleen loopt. Jezus Zelf loopt voorop.

Vraag - Neem er eens de tijd voor om eerlijk bij jezelf na te gaan wat jou in de weg staat om Jezus voor de volle 100% te volgen.

Deel deze overdenking: