Ga naar zoekveld

Een sterke toren

donderdag 4 mei 2017

Schuilen bij God

Psalm 91

โ€˜Wie in de beschutting van de Allerhoogste woont en overnacht in de schaduw van de Ontzagwekkende, zegt tegen de HEER: โ€˜Mijn toevlucht, mijn vesting, mijn God, op u vertrouw ik.โ€™ (vers 1,2)

Vanuit mijn studeerkamer kon ik elke dag de mensen op de bus zien wachten. Bij de halte was een bushokje gebouwd. Vaak zaten daar wat oude mensen te wachten. Maar als het regende was het druk. Dan schuilde iedereen daar tot het moment dat de bus kwam.

In de Bijbel lees je dat God voor gelovige mensen een schuilplaats is. Zou je God, zo vroeg ik me af, met zoโ€™n bushokje mogen vergelijken? God als een plek, bij wie je, als het slecht weer is, heerlijk kunt schuilen?

Het staat vaak in de Bijbel: God is een schuilplaats. Psalm 91 begint er mee. In de kerk wordt deze psalm vaak op nieuwjaarsdag gelezen. Een mooi begin. Je weet immers niet hoe het jaar zou verlopen. Maar je weet wel, dat God een schuilplaats is. Als er moeilijkheden zijn, mag je je bij Hem veilig weten.

Toch als een schuilplaats, als een bushokje.

Ja, zo kun je geloven. Zo kun je met God omgaan. Als het mooi weer in je leven is, heb je Hem even niet nodig. Maar het is altijd heel fijn als het โ€˜regentโ€™. God als je hulp in nood. In tijden van ziekte. Tegenslag!

Ik weet dat God geen bidder laat staan. Maar toch is zo geloven wel heel oppervlakkig. Laat we eerlijk zijn: je gebruikt God als een bushokje. Als een EHBO post. Zoโ€™n plek waar je alleen komt, als je gewond bent. Een polikliniek.

Het is leerzaam om dat beroemde vers 1 van psalm 91 nog eens te lezen. Is je wel eens opgevallen dat daar sprake is van wonen? In een oudere Bijbelvertaling staat: โ€˜Wie in de schuilplaats van de Allerhoogste is gezรฉten.โ€™ Mooi vind ik ook wat Engelse Bijbels hebben. Die spreken van โ€˜dwell in the house of the Lordโ€™.

Het gaat in die psalm niet over een moment, maar over manier van leven, een bestaanswijze. Niet over iets wat je even doet, maar een voortdurende handeling. Een ingezetene is niet iemand die een nachtje ergens logeert, maar iemand die permanent in die en die stad woont.

Wie gelooft is voor eeuwig geborgen in God. In voor en tegenspoed. God is een schuilplaats die betrouwbaar is onder alle omstandigheden. Er blijft eigenlijk maar รฉรฉn gevaar over: dat je je schuilplaats verlaat.

Wie gelooft, heeft een dak boven zijn hoofd en een stevig fundament onder zijn voeten. In weer en wind.

Advies - Wacht niet totdat het slecht weer wordt!

Deel deze overdenking: