Ga naar zoekveld

God leidt ons leven

maandag 22 januari 2018

Psalm 25:4

Uit de Bijbel

Psalm 25:4 - Maak mij, HEER, met uw wegen vertrouwd, leer mij uw paden te gaan.

Misschien heb je dat vers al honderden keren gezongen. Psalm 25 is namelijk erg populair. Vooral het tweede vers is beroemd: โ€˜Here, maak mij Uwe wegen door Uw woord en Geest bekend.โ€™

Dat zinnetje โ€˜door Uw Woord en Geestโ€™ staat in geen enkele Bijbelvertaling. Blijkbaar hebben de dichters van toen en nu het heel belangrijk gevonden om door te geven dat je de wegen van God het beste vindt door Gods Woord en Geest.

In Psalm 25 gaat het niet over een weg maar over โ€˜de wegen.โ€™ Meervoud dus. Het zijn de wegen die God met ons gaat in ons leven en waarvan Hij wil dat wij die volgen. Koning David, de dichter van deze psalm, wil dat ook heel graag. Hij wil Gods wegen bewandelen. De hele psalm staat er bol van. Het gaat alsmaar om God. Om Gods wegen, om Gods paden.

Alleen, hoe vind je die? Hoe kom je daarachter? We krijgen geen briefje uit de hemel met de route en bestemming. Nergens kom je borden tegen met daarop vermeld: โ€˜Gods weg.โ€™

De berijmers hebben een handje willen helpen: โ€˜Door Uw Woord en Geest.โ€™ Als je wilt weten hoe Gods weg eruitziet, dan moet je het Woord van God opslaan en je laten leiden door de Heilige Geest.

Hoe doet Gods Woord dat? En hoe word je geleid door de Heilige Geest?

Allereerst vraagt God van ons dat wij zijn Woord geloven. De Bijbel is Gods Woord. Daarom geloven wij God ook op Zijn Woord. Spreek een kort gebed uit, voordat je Gods Woord gaat lezen. Je kunt hierin bijvoorbeeld openlijk belijden dat je niet weet hoe je verder moet. โ€˜Here, leer mij Uw weg, spreek tot mij door Uw Woord.โ€™ Je stemt als het ware je hart af op God. En dan ga je de Bijbel lezen. Je leest verder waar je gebleven was. Je leest de Bijbel voor jezelf, of samen met anderen. En zo kunnen er verrassende dingen gebeuren. Het kan zijn dat je zegt: โ€˜Dat was een boodschap voor mij.โ€™ Zo zal het niet altijd gaan. Maar het kan wel.

Je kunt op veel manieren geleid worden op Gods weg. Het kan gebeuren tijdens een preek of bij het lezen van een dagboek. In een gesprek met anderen. Maar ook dan zal Gods Woord een belangrijke, sterker nog, een beslissende rol moeten spelen.

Als je zo leeft, zal je leven niet per se gemakkelijker zijn. Lees de rest van Psalm 25 ook maar. Maar je bent wel op de goede weg.

Opmerking - het is heel belangrijk dat je Gods Woord kent!

Deel deze overdenking: