Ga naar zoekveld

Oefenen in de woestijn

woensdag 24 mei 2017

Exodus 15:26

Zoethout

Exodus 15:22-25

โ€˜Toen kwamen ze aan in Mara.โ€™ (vers 23)

Niet elke dag is een topdag, maar we beleven gelukkig ook geweldige momenten. God neemt niet de makkelijkste route met Zijn volk. Kijk maar naar het volk Israรซl. De weg naar Kanaรคn liep door de woestijn.

Aan de oevers van de Schelfzee had het volk Israรซl uitbundig feest gevierd. Die nacht hadden ze op een machtige manier Gods aanwezigheid ervaren. God maakte voor hen een pad door de zee. Ze waren nu echt vrij!

Het was een mooie plek om even uit te rusten, even bij komen van al die indrukwekkende gebeurtenissen. Maar Mozes gunt hen geen rust. Ze moeten snel verder.

Ze reizen drie dagen achter elkaar. Maar op een gegeven ogenblik is het water op. En dan raakt hun drinkwater op. Dat is een ramp, een aanslag op je leven. Het is nog erger dan de aanval van een vijandig leger, want daartegen kun je je nog verdedigen. Maar zonder water ben je helemaal nergens. Je gaat gewoon met zโ€™n allen dood.

Gelukkig ontdekken ze water. Maar het is niet te drinken. Opnieuw raakt het volk in paniek. Mozes gaat in gebed. Opnieuw is het God die met een oplossing komt. Hij wijst Mozes op een stuk hout. Dat zal het water zoet maken. Opnieuw gebeurt er een wonder.

De eerste plek waar God Zijn volk naartoe leidt, is Mara, wat bitterheid betekent. De wolkkolom van God ging voor hen uit! Het is een belangrijke les tijdens een reis door de woestijn: We leven onder het kruis. Ook al zijn we op weg naar het beloofde land, toch zullen we zware tijden meemaken. De woestijn blijft woestijn. Er is meer zand dan bomen, meer droogte dan water en al het water is ook nog niet goed.

Dat stuk hout is ook voor ons een prachtig symbool. Want wordt hiermee niet de weg gewezen naar het hout, de boom van de toekomst, waar je geestelijke genezing kunt krijgen van de grootste ellende waarmee een mens in zijn leven te maken kan krijgen?! Jezus wordt hier niet genoemd, maar leven onder het kruis heeft ook alles met Hem te maken, met het hout waaraan Hij stierf. Hij maakt het kwade goed.

Tip - Vroeger kochten wij als kinderen voor een paar centen zoethout. Je kauwde er op en het smaakte zoet.

Deel deze overdenking: